Automobielbedrijf Niestcar B.V.

SUBARU XV

  • vanaf

    € 31.995

     

  • vanaf

    6,9 l/100 km**

    Gecombineerd

TECHNOLOGIE

Ons doel is eenvoudig: maximaal plezier creëren, telkens wanneer u de nieuwe SUBARU XV rijdt. Het is een bekwame SUV met een vloeiende mobiliteit en een uitstekende bochtenstabiliteit.


SUBARU BOXER motor

Weinig SUV’s benaderen het vertrouwenwekkende gevoel en de wendbaarheid van de Subaru XV. Dit rijgedrag is met name te danken aan de SUBARU boxermotor. Door de horizontale configuratie staan de zuigers 180 graden uit elkaar, een bouwwijze die lager en vlakker is dan bij andere motoren. Hierdoor heeft de motor en dus de auto als geheel een lager zwaartepunt en is hij beter in balans. Ook resulteert de tegengestelde beweging van de zuigers in minder trillingen.

Door het vlakke ontwerp beschikt de boxermotor over een inherente stijfheid en zelfbalancerend effect, waardoor minder trillingen worden geproduceerd dan bij V- of lijnmotoren het geval is. Dit resulteert in een langere levensduur en betrouwbare prestaties.

Omdat het motorblok een vlakkere bouw heeft en lager in het chassis zit gemonteerd, is de auto stabieler en beter opgewassen tegen zijwaartse beweging dan andere ontwerpen.


X-Mode en Hill Descent Control

“X” staat voor extra daadkracht voor elke bestuurder en op vrijwel elke ondergrond.Met een druk op de knop neemt de X-Mode de controle deels over van motor, transmissie, AWD, remmen en andere systemen, zodat u veilig en vol vertrouwen over slechte wegen en een gladde ondergrond kunt rijden. Bij uitdagende afdalingen zorgt Hill Descent Control voor een constante, afgeregelde snelheid zodat de bestuurder zich meer kan richten op het sturen en minder op het remmen.


Subaru Global Platform

Het Subaru Global Platform (SGP) is het onderliggende platform dat als basis zal dienen voor de nieuwe generatie Subaru voertuigen. Door veiligheid en prestaties in alle opzichten te verbeteren, gaat het platform verder dan gewoon het leveren van betere prestaties. Het geeft een rijgedrag dat u enkel in een Subaru kunt vinden. Het is de toekomst van Subaru, en biedt nóg meer plezier en gemoedsrust aan alle bestuurders en passagiers.


Symmetrical All-Wheel Drive

Controle leidt tot zelfvertrouwen en stabiliteit zorgt voor een wendbaarheid waarmee de Subaru XV zich onderscheidt van de massa. Het model heeft standaard Symmetrical All-Wheel Drive. Deze permanente aandrijving op alle vier wielen zorgt voor een betere controle ongeacht wegdek en omstandigheden. Het systeem kenmerkt zich door een optimale balans en dus precieze handling. Het lage zwaartepunt zorgt voor een bijzonder dynamisch en responsief rijgedrag. Symmetrical AWD maakt een buitengewoon communicatieve handling mogelijk en zorgt ervoor dat u gevaarlijke situaties gemakkelijker kunt ontwijken.


Lineartronic + Active Torque Split AWD

De Subaru XV is standaard voorzien van een Lineartronic CVT. De transmissie schakelt naadloos en zonder dat u het merkt. De transmissie beschikt over een groot scala van overbrengingsverhoudingen voor betere prestaties, een gunstiger brandstofverbruik en een snellere gasrespons. De CVT is in lengterichting gekoppeld aan een Active Torque Split AWD-systeem dat reageert op veranderingen in tractie, de transmissie en de input van de bestuurder door continu de koppelverdeling tussen de voor- en achteras aan te passen.


Zeer responsieve koppelregeling van de elektromotor & verhoogd rijplezier door lineaire acceleratie

Versnellingsrespons met een constante snelheid van 40 km/h (25% gaspedaal)

Subaru e-BOXER vs. 2.0-liter benzinemotor

Subaru e-BOXER vs. 2.5-liter benzinemotor

Verbeterde acceleratie met Motor Assist
Betere reactie op het gaspedaal ten opzichte van versies met benzinemotor, door de koppelreactie van de elektromotor die lineair reageert op de input van de bestuurder.

Werkt samen met SI-DRIVE
SI-DRIVE is aangepast voor e-BOXER om de voordelen van Motor Assist beter te benutten. In de S-Modus wordt Motor Assist eerder geactiveerd tijdens accelereren, terwijl een hoger motortoerental wordt gehandhaafd voor een betere response. Ook in de S-modus worden de verhoudingsniveaus van Motor Assist visueel weergegeven op het multifunctionele display, zodat het functioneren van Motor Assist nauwkeurig kan worden gevolgd.

Wanneer het gaspedaal wordt ingedrukt, levert de elektrische motor extra koppel, om te zorgen voor een lineair en vlotte acceleratie. Dit helpt ook bij comfortabel en stressvrij rijden in de stad met frequente snelheidsveranderingen in stop-en-go verkeer. 


Natuurlijk remgevoel

Het onnatuurlijke remgevoel dat bij regeneratief remmen optreedt bij veel hybridesystemen, is bij de e-BOXER geëlimineerd. Gekozen is voor een lineair, zeer responsief en natuurlijk remgevoel.

e-BOXER elimineert onnatuurlijk remgevoel dat vaak voorkomt bij hybride voertuigen. Zo ontstaat een sterk reagerend en natuurlijk gevoel bij het remmen. De remmen zijn gemakkelijk te doseren, reageren snel en lineair op input van de bestuurder. Dit draagt bij tot comfortabel en stressvrij rijden in de stad, waar vaak snelheidveranderingen in stop-en-go verkeer voorkomen.


Gelijk aan benzinevoertuigen in rijstabiliteit, geluidsreductie en rijcomfort

Als reactie op het extra gewicht en de structurele veranderingen die gepaard gaan met het e-BOXER-systeem, is er een achterste steun aan het subframe toegevoegd om de algehele torsiestijfheid en de stijfheid van de bevestigingsframe van het achterwielophangingframe te verbeteren. Tevens helpt dit bij het verminderen van ongewenste trillingen en het verbeteren van de rijeigenschappen.

Onze e-BOXER rijdt minstens zo goed als ons benzine model, dat zijn uitstekende rijeigenschappen dankt aan de BOXERtechnologie en Symmetrische AWD. Met behulp van Motor Assist helpt e-BOXER de rijeigenschappen verder te verfijnen, en wordt de bestuurder beloond met een voertuig dat plezierig is om elke dag te rijden.

 


X-MODE + Motor Assist

In X-MODE wordt Motor Assist eerder geactiveerd vanaf 0 km/h (4 km/h in normale rijmodus en SI-DRIVE) om het vermogen en de acceleratie te verbeteren vanuit stilstand.

De uitstekende koppelafgifte en besturing van Motor Assist zorgen voor nog betere en veelzijdiger off-road mogelijkheden. Lange en hobbelige hellingen kunnen soepel worden beklommen zonder hard het gaspedaal in te drukken. Deze gemakkelijk te controleren acceleratie stelt de bestuurder in staat zich te concentreren op sturen en moedigt veilig rijden aan, inclusief gemoedsrust.


Ruime laadruimte gelijk aan benzinemodel

Door de batterij en andere elektrische componenten onder de laadvloer op te bergen, heeft de e-BOXER evenveel laadruimte als zijn tegenhangers met alleen een benzinemotor. De laadvloerhoogte blijft ongewijzigd waardoor het makkelijk laden en lossen blijft, zelfs voor grote en zware voorwerpen. De e-BOXER blijft inzetbaar voor een groot aantal activiteiten, van dagelijkse boodschappen tot roadtrips, kamperen en andere buitensporten.


Elektrische componenten blijven veilig

Elektrische componenten zoals de lithium-ionbatterij, omvormer en DC/DC converters zijn omringd door een beschermingsframe om veilig en onbeschadigd te blijven, zelfs bij een aanrijding aan de achterkant. Dit geeft de bestuurder gemoedsrust, hij weet zo zeker dat hij wordt beschermd tegen de elektrische componenten, zelfs in het geval van een ongeluk.


Rijmodi en MFD-scherm

e-BOXER wisselt tussen het rijden op de verbrandingsmotor, EV-rijden, en Motor Assist-rijden, om zich het beste aan te passen aan de rijsituaties en input van de bestuurder.

Motor Assist

Zowel de elektromotor als de verbrandingsmotor drijven de wielen aan. Hun vermogensverdeling hangt af van de gaspedaalstand en het laadniveau van de accu.

Verbrandingsmotor

Vermogen wordt alleen geleverd door de verbrandingsmotor. Bij rijden op hoge snelheden waarbij de motorefficiëntie goed is, zal de elektromotor worden gestopt.

EV-rijden

Aandrijving alleen door de elektromotor. EV-rijden is mogelijk bij rijomstandigheden waar het rijden met de verbrandingsmotor niet efficiënt is. Als meer vermogen nodig is of het laadniveau van de batterij te laag, zal het systeem automatisch de verbrandingsmotor inschakelen.

Gestopt (Stationair)

De motor slaat af bij stationair draaien om brandstof te besparen. Wanneer het rempedaal wordt losgelaten, zal het voertuig bij stationair draaien naar voren blijven kruipen. De motor loopt voor gebruik airconditioning en het laden van de batterij.

Batterijregeneratie (EV-rijden)

Batterij opladen vindt plaats wanneer het voertuig vertraagt, het gaspedaal wordt losgelaten of wanneer het rempedaal wordt ingedrukt. Wanneer de verbrandingsmotor voldoende spanning voor de batterij genegeert bij het afremmen op de motor, laadt de batterij op. Vertragen door middel van remmen wordt bovendien gebruikt voor batterijregeneratie.

Opladen met motorvermogen

Het systeem creëert meer koppel dan nodig tijdens het rijden en verplaatst het overtollige koppel om de batterij op te laden. Dit gebeurt ook wanneer het laadniveau van de batterij laag is en wanneer de rijomstandigheden meer koppel verlangen voor efficiënt rijden.

Opladen bij stilstand (Versnelling in Drive)

Wanneer de auto stilstaat met de versnelling in Drive, wordt de batterij opgeladen door het stationair draaien van de verbrandingsmotor. Door de batterij op te laden als het laadniveau laag is, zijn er meer mogelijkheden dat de motor wordt uitgeschakeld bij stationair toerental of wordt overgeschakeld in EV-rijmodus. Daardoor zal het brandstofverbruik afnemen.

De verbrandingsmotor en elektromotor werken samen om tot een zo efficiënt mogelijke rijmodus te komen, afhankelijk van rijsnelheid en omstandigheden.

e-BOXER controleert de verbrandingsmotor en elektromotor, afhankelijk van rijsnelheid en wegomstandigheden, dit om motorvermogen en regeneratie te optimaliseren. Door gebruik te maken van e-BOXER-technologie kan het brandstofverbruik worden verlaagd, EV-rijden en Motor Assist optimaliseren verbruik en rijplezier.


Lay-out

Subaru's orginele 'horizontaal symmetrische' e-BOXER layout. Behoudt de eigenschappen van het lage zwaartepunt en stabiliteit van de Symmetrisch AWD.

De prestaties van het lage zwaartepunt en de symmetrische AWD zijn verder verbeterd.

Het gewicht van de elektromotor is zo dicht mogelijk geplaatst in de buurt van het zwaartepunt van het voertuig, terwijl de batterij en andere componenten zijn geplaatst boven de achteras, waardoor een nog lager zwaartepunt en een beter uitgebalaceerde gewichtsverdeling tussen voor- en achterzijde wordt gerealiseerd. Het resultaat is nog meer gemoedsrust dankzij de communicatieve rijeigenschappen en de verbeterde rijstabiliteit.


Aangepaste aandrijflijn voor e-BOXER

2.0-liter direct ingespoten benzinemotor en lineartronic, geoptimaliseerd voor e-BOXER voor een beter brandstofverbruik.

Het brandstofverbruik van de FB20-motor die wordt gebruikt in het benzinemodel is verbeterd. Tevens is elk onderdeel opnieuw bekeken voor een zo optimaal mogelijke samenwerking met Motor Assist, zo zijn de EGR-prestaties ook verbeterd. De klepopeningsverhouding is geoptimaliseerd voor betere EGRprestaties in een breed bereik. De positionering van de EGRinlaat en uitlaatklep is geoptimaliseerd voor efficiëntie. De EGR behuizing is ook aangepast voor minimaal drukverlies. Afwijking in het spruitstuk is verminderd voor meer efficiëntie. Al deze aanpassingen zorgen voor een stabielere verbranding, zelfs in combinatie met een grote EGR-verhoudingen. Een ISG, die starter en dynamo in één integreert, werd ontwikkeld om te helpen bij het overschakelen van stationair naar EV-rijden.


Lineartronic aangepast voor e-BOXER

Gebaseerd op de lineartronic van de benzine-versies, zijn een elektromotor, een specifieke koppeling en regelklep toegevoegd. De versnellingsbakbehuizing werd op maat gemaakt voor de e-BOXER lineartronic, waarmee trillingen zijn verminderd, ongewenste geluiden zijn gereduceerd en het gewicht is afgenomen.


Elektromotor

Subaru's originele elektromotor combineert uitstekende prestaties met indrukwekkende verbruikscijfers.

Dankzij de speciale motor in de versnellingsbak kon e-BOXER-technologie worden geïmplementeerd zonder de basis te hoeven veranderen. De structurele lay-out van de Symmetrical AWD-aandrijving is behouden gebleven en voorziet de e-Boxer van indrukwekkende prestaties. Volledig elektrisch rijden op lage snelheid of met Motor Assist op medium snelheden is hierdoor mogelijk,
waardoor het brandstofverbruik lager wordt zonder dat dit ten koste gaat van het rijplezier. 

Elektromotor

Koppel overbrenging in beeld

De koppeling ontkoppelt de transmissie van de aandrijving zodat de motor kan doorgaan met het opwekken van energie voor de batterij, ook als het voertuig stilstaat.


Vloerstructuur

De batterij is compact en licht. De cabine en laadruimte blijven gelijk aan die van de benzine-uitvoering.


Batterij koelsysteem

De batterij, DC/DC-omzetter en elektromotor worden gekoeld zodat ze consistent en betrouwbaar kunnen functioneren. Door lucht van binnenuit te gebruiken, blijft de temperatuur van het voertuig stabiel, de koelluchtinlaat is geplaatst aan de linkerkant van de achterbank. Een rooster bedekt de inlaatopening om stof en ander ongewenst vuil tegen te houden.

* De veiligheidsgordel blokkeert de inlaat nauwelijks, waardoor de koelprestaties niet worden beïnvloed.

Hoogspanningscomponenten onder laadvloer

Specificaties kunnen per land verschillen. De specificaties kunnen afwijken van die in de afbeeldingen in dit artikel

1: Afbeeldingen van voertuigen in deze handleiding zijn van Japanse specificaties tenzij anders aangegeven.
2: Alle voertuigen in deze handleiding zijn prototypen in ontwikkeling en kunnen afwijken van de specificaties van het definitieve voertuig.


Wilt u op de hoogte blijven rondom Subaru? Met u zich dan hier aan voor de nieuwsbrief: